Industrial PRIME, osa l

Minusta on aina tuntunut siltä, että tämä lehtihomma on ollut oma henkilökohtainen vuoreni, joka minun olisi kiivettävä ylös asti, jos siitä todella haluan vapaaksi. Siksi varmaankin olen ollut valmis jatkamaan matkaa jopa terveyteni ja ihmissuhteideni kustannuksella – joidenkin mielestä kenties liiankin pitkälle.

Niinpä ajatusteni kirkastuminen uuden kansainvälisen julkaisun perustamisesta toi toivoa jäljellä olevaan matkaan. Tuntui kuin olisin työntänyt pääni ensi kertaa pilvirajan yläpuolelle vuosikymmenen tarpomisen jälkeen ja viimein nähnyt loputtomalta tuntuneen vuoren huipun. Se antoi voimaa uuden idean toteuttamiselle, mutta ennen kaikkea se antoi uskoa siihen, että tälläkin vuorella on huippunsa.

Pohdiskelin uutta ideaani päivittäin juoksulenkeilläni keväällä 2014. Päässäni pyörivät suuret näyteikkunamaiset artikkelit, joihin haastattelisimme eri alojen huippuasiantuntijoita ympäri maailman – kerronta olisi mukaansatempaava ja inspiroivaa. Mietin haastatteluja, joita voisimme tehdä ja henkilöitä joita voisimme niihin haastatella. Näin mielessäni valmiita tarinoita kuvineen ja otsikoineen.

Vaikka sain melko nopeasti jäsenneltyä valmiiksi vision uudesta kansainvälisestä julkaisustamme, sillä ei kuitenkaan ollut vielä nimeä, ja olin tehnyt itselleni selväksi, etten etenisi asian kanssa ennen kuin olisin sen keksinyt.

Halusin nimen olevan mahtipontisesti huippuosaamista kuvaava ja sellainen, joka ei kuulostaisi lehdeltä. Lisäksi nimen olisi pystyttävä vastaamaan viestiltään odotuksiini sivuston visuaalisuuden sekä sinne tuottamamme sisällön suhteen.

Industrial PRIME -nimi osui suuhuni täysin sattumalta ollessani lenkillä. Ymmärsin heti kyseisen nimen pitävän sisällään kaiken sen, mistä koko julkaisussa mielestäni oli kyse. Lopulta nimi Industrial PRIME loi standardin kaikelle tekemisellemme.

Jossain vaiheessa huomasimme ajattelevamme julkaisun kehittämistä pitkälti sen nimen kautta, ja monesti jouduimme toteamaan: ”Ei, tämä ei ole vielä riittävän hyvä Industrial PRIME -nimen yhteyteen.” Industrial PRIMEstä muodostui siis meille käsite ja se nosti tekemisemme tasoa jatkuvasti.

Olin ehkä jossakin mielessä hieman viisastunut Organisaatio-Sanomien perustamisajoista, kun viimein kesällä 2014 päätin edetä kansainvälisen julkaisun kanssa. En nimittäin tällä kertaa edes yrittänyt selittää muille etukäteen, mitä suunnittelin. En lähipiirilleni, en kavereilleni, enkä edes yhteistyökumppaneillemme. Tämä ei johtunut siitä, että olisin epäillyt onnistumistamme – en vain välittänyt kuunnella sivusta huutelijoiden kaiken maailman syitä sille, miksi heidän mielestä epäonnistuisimme. Työtä oli paljon ja halusin yksinkertaisesti keskittyä siihen täysillä.

Kun julkaisun nimi ja konsepti olivat minulle kristallinkirkkaita, tartuin puhelimeen ja soitin jälleen kerran Kimmolle. Olimme kyllä vuosien varrella ennenkin puhuneet kansainvälisen julkaisun toteuttamisesta, mutta se oli aina ollut hyvin pintapuolista ja keskustelut olivat usein päättynyt siihen, että Kimmo toteaa: ”Tehdään sitten, kun tiedät, mitä tehdään.”

Tällä kertaa minulla oli esittää ideoita nimestä lähtien. Esittelin luonnoksia verkkosivusta ja olin tehnyt jopa luonnoksen logosta valmiiksi!

Kimmo piti ajatuksestani, että tekisimme kaiken niin isosti ja näyttävästi, ettei kenellekään tulisi edes mieleen, että julkaisumme olisi Suomesta. Kimmo piti jopa tekemästäni logosta, joten se päätyi lähes sellaisenaan Industrial PRIMEn verkkosivuille.

Se, että meillä oli julkaisun nimi ja logo heti projektin alussa tiedossa, edesauttoi itse asiassa projektin etenemistä suuresti. Lisäksi, kuten jo mainitsinkin, niillä oli merkittävä vaikutus koko lopputulokseen: Industrial PRIME -nimi yksinkertaisesti vaati meitä tekemään parempaa jälkeä.

Kuvailin Kimmolle taukoamatta spektaakkelimaista sivustoa, jossa komeilisi koko ruudun kokoisena yritysjohtajien ja asiantuntijoiden profiili- ja asiantuntijahaastatteluja ympäri maailman. Painotin, että julkaisumme pitäisi olla visuaalisesti ällistyttävän näyttävän ja arvokkaan oloinen, mutta samalla sen pitäisi tarjota niin mieltä rauhoittava kokemus, että lukija lukisi meidän julkaisuamme mieluummin kuin kirjaa.

Kimmo todella innostui Industrial PRIMEstä ja korosti sen toteuttamisessa voimakkaasti responsiivisuuden tuomia mahdollisuuksia – hän halusi kokemuksen olevan kuvailemani mukainen, käytti lukija mikä laitetta tahansa. Tämän varmistaakseen Kimmo muun muassa testasi ja varmisti Industrial PRIMEn toimivuuden kymmenillä eri näytöillä ennen sen julkaisua.

 

Kimmon laitetestailua loppuvuodesta 2014 🙂

 

Aloimme tehdä Industrial PRIME -julkaisua elokuussa 2014 ja saimme sen valmiiksi käytännössä päivää ennen sen julkaisua, joka oli 12.1.2015.

Olen aiemmin kirjoittanut työmetodeistamme suomenkielisen verkkojulkaisumme uudistamisen yhteydessä, enkä siksi tällä kertaa mene tämän syvemmälle itse julkaisun tekniseen toteutukseen tai sen yksityiskohtaiseen suunnitteluun.

Todettakoon kuitenkin suurimman eron olleen se, että emme olleet koskaan aiemmin toteuttaneet verkkosivuja responsiivisella tekniikalla. Kimmo siis joutui opettelemaan koko koodausmenetelmän käytännössä tyhjästä työtä tehdessämme. Lisäksi odotuksemme julkaisun suhteen olivat valtaisat ja sitä myöden myös paineet onnistua.

Rehellisesti sanottuna: Industrial PRIMEn tekeminen oli haastavampaa kuin mikään muu mitä olimme siihen mennessä tai edes sen jälkeen tehneet.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s